Oppdatering uke 22-Formen og hvilket kjønn blir det?

Det har vært ganske annerledes dette svangerskapet i forhold til mitt første. Fra begynnelsen av så trodde jeg at vi kom til å få en gutt til, men etterhvert begynte jeg å tvile fordi jeg var så kvalm, sliten og sulten hele tiden. Sånn var det ikke med nr.1. Mange sa at man er mere kvalm ved jente-svangerskap, så frem til den obligatoriske ultralyden var jeg veldig usikker på kjønn. Nå viste det seg til slutt at magefølelsen stemte;) Det blir en gutt til.

            Med nr.1 så visste vi faktisk ikke kjønnet før han ble født, men da var jeg over 90% sikker på at det ble gutt. Vi ville egentlig vite kjønn på den obligatoriske UL, men fordi de ikke kunne si det med sikkerhet, så tenkte vi dengang at vi like godt kunne vente til ungen ble født. Det er rart hvordan magefølelsen stemmer, for det ble en gutt! Og snart har vi to!

BYD9h3eH7GM

 

Formen har som sagt vært annerledes denne gangen. Spesielt på mat og treningsfronten, så merker jeg at jeg har hatt mindre overskudd. Jeg har fri fra jobb, og det er fordi at i min jobb blir vi permittert innen man er 12-uker på vei, fordi det ikke anses som helsemessig forsvarlig å jobbe i den stillingen utover dette. Å ha fri under svangerskapet er selvsagt noe jeg ser på som en fordel, men da liker jeg også å fylle dagene med aktivitet! Derfor var det spesielt tøft i starten av graviditeten, når jeg gikk på trening og følte jeg knapt kunne holde ut 30 minutter fordi jeg ble så svimmel. Jeg liker å pushe meg selv på trening, og å bli sliten så fort var en uvant erfaring. Spesielt fordi det ikke var tungt å trene under forrige svangerskap.

Nå utover i svangerskapet har jeg prøvd meg litt frem, og ved å spise en banan, youghurt eller annet påfyll underveis ii treningsøkta, så klarer jeg å gjennomføre en normal økt. Som personlig trener, og erfaringsmessig fra forrige svangerskap så vet jeg at det er veldig viktig å lytte til kroppen, og man skal ikke presse seg for hardt, spesielt ikke under svangerskapet. Men jeg hadde ikke opplevd å bli svimmel på denne måten og få slike blodsukkerfall tidligere, så nå måtte jeg lære meg hva som måtte til for å gjennomføre en god økt.  Det hjalp med litt påfyll:) Og selv om jeg ikke trener like hardt som utenom graviditeten, så holder jeg styrke og kondisjon vedlike. Det er tross alt noen andre som styrer kroppen min i 9 måneder, og da må jeg tilpasse meg til det! :)

 

#trening  #graviditet #uke22  #gravidtrening #mamma

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sportyogmini

sportyogmini

35, Oslo

Jeg er en sporty mamma, som er veldig glad i aktivitet, og sunne matvaner, og ikke minst livet . Jeg er arvelig disponert for brystkreft, og har BRCA1 genet som gir økt risiko for å få brystkreft. I 2015 gjennomgikk jeg derfor dobbel mastektomi i forbindelse med forebygging av arvelig brystkreft. Denne bloggen vil handle om prossessen det var å gjennomgå dette med en liten baby og livet etter dobbel mastektomi., samt trening, mat og andre hverdagssysler.

Kategorier

Arkiv

hits