Å komme i gang med styrketreningen etter mastektomi-Endelig!

 

Ca.4uker etter operasjon nr. 2 hadde jeg min første treningsøkt på treningssenteret. Nå skal det sies at jeg til vanlig er veldig aktiv, så jeg klarte rett og slett ikke å vente lenger. Jeg trente selvsagt ikke armene, men benstyrke i maskiner gikk helt fint. Lårcurl og legcurl var blant øvelsene som gikk veldig greit. Det var skikkelig godt å komme i gang igjen, selv med lave vekter/belastning og enkle øvelser.

Det er klart at man vil være ekstra forsiktig etter denne type operasjon for å hindre at protesene flytter seg, og at ting gror som de skal.  Man skal ikke være redd for å bevege seg ,og det er meningen at man skal leve som normalt etter en slik operasjon. Man skal selvsagt ikke presse seg for tidlig, men nå følte jeg meg klar for styrketrening igjen, og ikke bare gåturer! Etter hvert var det bare å ta i et tak med armene også. Her finnes det mange alternative øvelser. Jeg var ikke sterk nok til push-ups på bakken med strake ben eller brystpress med stang med det første, men det har heldigvis kommet seg raskt.

Dette er bare litt over ett år siden nå. I dag føler jeg at jeg er tilbake til normal styrke og vel så det i de fleste øvelser. Jeg er selvsagt ikke like sterk i brystmuskulaturen, og er kanskje i overkant forsiktig når jeg trener denne fortsatt. Jeg føler jeg er i så god fysisk form at jeg nesten glemmer jeg har silikonproteser fordi kroppen nå fungerer som normalt på trening :) Nøkkelen har egentlig vært å øke bevegelsen (man er veldig stiv i begynnelsen) og legge på mere vekter ettersom jeg har blitt sterkere. Det er jo slik trening skal fungere.  Jeg fikk også gjennomført PT utdannelsen min som jeg hadde utsatt så altfor lenge pga søsteren´s kreft, svangerskapet og mine egne operasjoner. Back on track-even stronger!!! 

       Personlig kan jeg absolutt anbefale å bruke en personlig trener (PT) dersom du er i tvil om hvilke øvelser og bevegelser som er gode i forhold til blant annet å bli sterkere etter mastektomi. En PT vet mye om anatomi og tilpassning av øvelser, og det er en motivasjon å ha noen som følger deg opp og viser deg øvelsene slik at du føler deg trygg. Jeg har lært mye av denne utdannelsen og har selv benyttet meg av PT. Det er mange treningspass/timer man ikke kan delta på, og bare et fåtall øvelser man kan utføre kort tid etter mastektomi. Dette har mye med brystmuskulaturen å gjøre. Siden man pga. operasjonen ikke har løftet tungt på en stund, bruker man litt tid på å bygge opp muskulaturen. Selv så jeg raskt resultater,  og dette kommer selvsagt an på utgangspunktet. Dersom du trener i studio med vekter, får du tilpasset øvelser og får en mer effektiv økt enn å bare delta halvveis på en styrketime. Etter hvert som du føler deg trygg på bevegeligheten og styrken din igjen, så er det bare å delta på time hvis det er det du trives med! Det er så gøy å føle seg sterk igjen :) 

#mastektomi #trening #opptrening #treningettermastektomi 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sportyogmini

sportyogmini

34, Oslo

Jeg er en sporty mamma, som er veldig glad i aktivitet, og sunne matvaner, og ikke minst livet . Jeg er arvelig disponert for brystkreft, og har BRCA1 genet som gir økt risiko for å få brystkreft. I 2015 gjennomgikk jeg derfor dobbel mastektomi i forbindelse med forebygging av arvelig brystkreft. Denne bloggen vil handle om prossessen det var å gjennomgå dette med en liten baby og livet etter dobbel mastektomi., samt trening, mat og andre hverdagssysler.

Kategorier

Arkiv

hits