Den fysiske formen, hvordan er den egentlig etter en slik operasjon, og hvor lang tid tar det å komme seg?

Dette er veldig individuelt. Som sagt, så er jeg i veldig god form til vanlig;) Jeg er veldig glad i å løpe og i trening generelt. Etter operasjonen ble målet først å gå lengre  turer for hver dag. Bruk av armene var en enda større utfordring, fordi anbefalingen var å ikke heve de over skulderhøyde inntil ca 6.uker etter operasjonen. Dessuten skulle jeg ikke løfte mer enn 2kg disse 6 første ukene. Her kan det være noe ulike anbefalinger men på Kreftlex står det ingen fysiske aktiviteter som løp, sykling, ridning, svømning, sport med kroppskontakt og styrketrening de første seks uker. Og avhengig av formen til hver enkelt, så kan det ta kortere eller lenger tid å komme igang med trening og få tilbake bevegeligheten.

De første gangene jeg var å fyllte på ekspanderne, så kjørte samboeren min meg. Dette var fordi at det å vri på bilrattet rett og slett var vondt og ubehagelig. Jeg følte meg ikke fysisk dårlig, men kroppen var ikke klar for store fysiske utfordringer etter å ha gjennomgått denne operasjonen. Det var en del vanlige bevegelser slik som da jeg skulle kjøre, jeg ikke følte meg komfortabel med i begynnelsen. Jeg var nok i overkant forsiktig også, fordi jeg var redd for at større bevegelser kunne føre til komplikasjoner eller at protesene ville vri eller flytte på seg. Det er viktig å lytte til kroppen når man skal trene seg opp igjen etter dette ;)

2 måneder etter operasjonen var jeg i god nok form til å jogge 5 km, og følte ikke noe ubehag da jeg trente. Og etter hvert ble formen bedre og bedre. Styrketrening av ben gikk kjempefint når jeg først kom igang igjen. Her gikk det endel i benpress og styrketrening i maskiner fremfor frivekter, fordi jeg ikke var klar for å holde knebøystanga ennå. Armtrening i begynnelsen gikk mest på å øke bevegeligheten over skulderhøyde igjen. Nå kunne jeg også bære og løfte mini. Jeg begynte forsiktig å løfte på mini allerede 1 måned etter operasjonen, men det var bare korte løft, som å ta han opp på fanget. 2 måneder etter operasjonen brukte jeg baby bjørn bæresele og det gikk veldig fint. Utover høsten, så trente jeg en del  biceps, triceps og skulderøvelser, men var fortsatt veldig forsiktig med brystøvelser. Det var fordi jeg følte ubehag ved å trene bryst, og det var anbefalt å vente minst 3 måneder før brystøvelser.  Noe som selvsagt er naturlig når man har operert proteser under brystmuskelen, og holder på å ekspandere disse.

Det er veldig motiverende og se hvor fort man kommer tilbake i form når man faktisk begynner å trene igjen! Jeg skal skrive litt mer om dette etter innlegget om den siste operasjonen også. 

#brca1 #brca2 #brca #forebyggendemastektomi #mastektomi #trening #opptrening #brystoperasjon #rosasløyfe #arveligkreft #brystkreftforeningen

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sportyogmini

sportyogmini

34, Oslo

Jeg er en sporty mamma, som er veldig glad i aktivitet, og sunne matvaner, og ikke minst livet . Jeg er arvelig disponert for brystkreft, og har BRCA1 genet som gir økt risiko for å få brystkreft. I 2015 gjennomgikk jeg derfor dobbel mastektomi i forbindelse med forebygging av arvelig brystkreft. Denne bloggen vil handle om prossessen det var å gjennomgå dette med en liten baby og livet etter dobbel mastektomi., samt trening, mat og andre hverdagssysler.

Kategorier

Arkiv

hits